Twee jaar al geen gezeik! Ken je dat? Je laat je verleiden voor een gratis APK of voor de helft van de prijs bij een jaarlijkse beurt. Het is echt frappant dat als je de auto bij een garage laat keuren waar ze ook alle onderhoud en reparaties doen, bij een APK keuring altijd wel iets vinden om te laten doen. Wat er elke jaar altijd wel standaard bij een keuring te horen kreeg was dat de achter of voorbanden uitgedroogd zouden zijn en vernieuwd moesten worden, terwijl volgens mij het profiel nog ruim voldoende was en de banden echt geen scheurtjes en symptomen van uitdroging vertoonde.
Voor de rest ben ik echt geen kennen van autotechniek. Maar mijn achterdocht was gewekt en vele voorkomende onderhoud reparatie vond ik in mijn ogen onnodig. Je kan altijd voorkomen dan genezen zeggen ze, maar wat als die vervangen onderdelen in principe nog jaren lang hadden kunnen meegaan? Ja, je weet het niet he!
Dus de afgelopen twee jaar heb ik maar besloten om mijn auto uitsluitend door een onafhankelijke APK keuringsstation te laten keuren. Gewoon een keuringsstation die geen reparaties kan doen, en wat schets me verbazing??? Al twee jaar komt mijn auto uit 2003 vlekkeloos door de keuring zonder enige opmerking of aandachtspunten. Oké, zo’n keuring kost bijna 40 euro, maar uiteindelijk vele malen goedkoper dan zo’n all-in APK, plus beurt, dan je het nodige onderhoud afzonderlijk laat doen. Dat is tenminste mijn ervaring.
Oké! Laats voelde ik dat de auto niet zo meer lekker reed en tijd was om het uit te laten lijnen. Dan zoek je op internet die gene die het goedkoopste is of een aanbieding heeft. Geen 50 euro was ik kwijt, terwijl de meeste garages 89 euro tot 150 een gewone prijs is. En een half jaar geleden brak de pijp van mijn uitlaat precies tussen de twee katalysators, dus ik naar de KwikFit. Die zet de auto op de brug, kijk er na en gaan bellen, om een lang verhaal kort te maken, het ging me 900 euro kosten om de katalysator en pijp te vervangen aangezien het alleen van het origineel merk te verkrijgen was en geen namaak bestond van dat onderdeel, ja doei!!! Ik had onder de brug gekeken en dacht gelijk dat het zo te maken was, auto meegenomen, naar een lasser, 20 minuten later en 860 euro rijken was dat stukje pijp gelast! Echt werkelijk, het kosten maar 40 euro terwijl de KwikFit mijn 900 euro uit de zak wou kloppen zonder maar de optie aan te geven dat het ook gelast kon worden.
Echt! Mijn vertrouwen in garages is tot het dieptepunt gedaald en zeer wantrouwig als ik advies krijg van een monteur. Tegenwoordig als ik iets vermoed en iets voel aan de auto, kijk ik eerst in Google wat het eventueel zou kunnen zijn en dan pas maak ik een afspraak bij een van de goedkoopste met de specifieke reparatie. En meestal krijg ik daarna een lijst van eventuele dingen die nog moeten gebeuren, ja doei! Tegenwoordig bepaal ik zelf wanneer de olie ververst moet worden, als de lucht uit de remleidingen moet, de distributieriem vervangen moet worden, enz. enz. Of hij moet niet door de APK komen…
Ben blij dat ik een buurman heb die in een garage werkt. Dus die pakt altijd ons auto’s in de avonduurtjes. Kost bijna geen drolwat en zoekt altijd online de goedkoopste onderdelen bij elkaar of gaat zelfs naar de sloop toe als het om iets simpels gaat.
Nee mij zou je niet snel bij een garage zien. En olieverversen bougies en fiters doe ik zelf weg. Pleur er voor 15 euro action olie in en plankgas met dat ding uit 1999.
HA HA, niet iedereen is gezegend met zo’n buurman. Dus de rest van Nederland is overgeleverd en laat staan al die niet mondige oudjes die zich alles laten wijsmaken. Echt zielig en eigenlijk oplichting… 😉
Het is i.d.d. triest. Iedereen wil geld verdienen en het liefst zo veel mogelijk. Maar het moet wel een beetje eerlijk zijn tegenover je klanten.
Ben wel is met het vrouwtje bij een dealer geweest, auto was net 1,5 jaar oud en kwam voor zijn laatste beurt daar. Ja we hebben dit en dat vervangen kost zoveel. Ik zei prima maar ik heb gezegd je moet bellen als het geld gaat kosten, ja maar het was nodig. Ik zei dat ik dat nog wel zelf zou bepalen en zeker bij zo’n jonge auto. Toen ik daarna vroeg laat de oude onderdelen maar eens zien mocht ik ineens de auto pakken en gaan zonder te betalen.
Zo ook een keer met een scooter ik bleef het zelfde probleem houden en hun maar zeggen ja we hebben hem helemaal uit elkaar gehaald. De scooter toen mee naar huis genomen en 99% van de boutjes gemarkeerd met een zwarte markeerstift. De scooter teruggebracht en hun zouden weer gaan sleutelen. Toen 2 dagen later kon ik hem ophalen en een gepeperde rekening kreeg ik voorgeschoteld. Gevraagd of ik de scooter samen met hun even kon bekijken en liet ze de boutjes zien die er dus niet uit geweest waren. Heb toen via langdurige zaak ook de oude kosten terug kunnen krijgen. Helaas bestaat die oplichterszaak nog in Den Haag.
Ja, te erg voor woorden dat als je auto wegbrengt je zo op je hoeden moet zijn, maar inderdaad, die van de stift is een goede tip 😀
Ja Mike je noemt er ook wel eentje op zeg De Kwik Fit 😛 Een trainingsmaat heeft daar zijn baan opgezegd. Hij moest de mensen onnodige dingen aansmeren en die onderdelen die ze dan vervangen ( 7 van de 10 keer nog prima ) die verkopen ze dan door naar de handel. Doe je daar niet aan mee kan je vertrekken nou dat heeft hij dus gewoon uit zich zelf gedaan en werkt nu bij een andere garage waar je deze praktijken veel minder hebt. Maar dat het schurken zijn dat staat vast. En in Nederland zal de auto altijd een melkkoe blijven. Dus goed gedaan Mike ik doe het al 10 jaar.
Wat een verhaal zeg! ” die verkopen ze dan door naar de handel” het is nog erger dan ik al vermoede 🙁