Melancholia (review + trailer)

Eindelijk! Kirsten Dunst gaat letterlijk en figuurlijk bloot. Bij de eerste minuten dacht ik: ”als het maar niet zo’n kut film als: The Tree of Live is” gelukkig niet. Wat betreft ben ik allergisch op films waar niets gebeurd en hele slideshows aan natuur beelden en foto’s de revue passeren met knip en plak foto’s van de Hubble telescoop, al was het hier meer van toepassing en functioneel geweest dan bij The Tree of Live.

Maar desondanks moet je sterk zitvlees hebben om van deze film te genieten. Het is gewoon een bizarre langzame film waar je halverwege achterkomt dat het een: ”einde van de wereld” film is, zo iets als Armageddon, maar dan arty-farty. Maar voor je zo ver bent krijg je een nog bizarre bruiloft voor je kiezen met de vraag waar het allemaal naar toe gaat, van een prachtige Kirsten Dunst die heel goed acteert, zie je haar langsaam verloederen en diep in een depressie inzinken (de wereld is kwaadaardig en buiten onze wereld is niets, we zijn alleen), al is zij uiteindelijk de nuchterste en verstandigste van allemaal. Het is in ieder geval een alles behalve vrolijke film. melancholiathemovie.com en op de Volkskrant.nl kan je een echte recensie lezen.

5 gedachten over “Melancholia (review + trailer)”

1. Een magistrale film. Een perfecte symbiose van al het moois wat de aarde en mens heeft voortgebracht met op de achtergrond het naderende einde. Deze film is een meesterwerk. Oog en oor worden gevuld met het zoetste en zuurste denkbaar. 1 viewing is niet genoeg, maar de eerste is onvergetelijk.

2. The Tree of Life was echt goed. Maar net als die van Lars von Trier zijn de films van Malick nogal 'acquired taste'.

1. Daarom ga ik naar de bioscoop om zulke film's te zien. Thuis zou ik het niet vol kunnen houden, maar als deze film anders gemonteerd zou zijn, dan was het een stuk beter geweest. Pas bij het einde kom je een beetje in het ritme van de film. Vond het intro maar niets en duurt zo lang voor je het beet hebt, maar dat is bijna aan het einde geen voldoening meer, vind ik althans. Snap je wat ik bedoel? 😉