Maatschappelijke abstractie

Het gebeurd niet vaak dat ik zo als gisteren maar ternauwernood maar een kort itempje neer kan zetten. Maar soms moet gekkebello ook naar buiten om de nodige maatschappelijke en familiare verplichtingen af te handelen en ik kan je verzekeren dat het niet van harte is als je geconfronteerd word met de teloorgang van de onderwijskwaliteit. Ik zal je privé details besparen.

Een gesprek met een pedagoge met enige gezond verstand en een vrouwelijke Christelijke pinda leerkracht. Dat laatste vond ik zeer storend, omdat zij haar religieuze normen en waarde duidelijk liet meewegen in dat gesprek en voor mijn ben je dan op dat punt een zeer onbevoegd/onbekwaam persoon die gebeurtenissen niet anders dan gekleurd door kan geven, buiten het feit van niet geverifieerde klachten en dat aan de hand van een tekening. Verbaal ben ik alles behalve sterk en pas na een paar uur komen de vragen pas naar boven in rekening gehouden dat je ook niet alles gelijk kan zeggen, vanwege de zeer confronterende karakter van de materie om de bom niet te laten barsten. Aan de enigen vragen die ik had, was niets voorhanden, zo als wat de werkwijze en het protocol van de procedure zou kunnen zijn, om te weten waar je mee te maken hebt. Ik had het gevoel dat ik mijn beter op de vlakte kon houden, voor ik straks te maken krijgt met semiambtenaren met tunnelvisie die overheid regels kunnen veranderen in een kwaadaardige entiteit die zich tegen je keer en niet meer te stoppen zijn. Er wordt nauwkeurig naar je geluisterd, elk woord word afgewogen en geanalyseerd met statistieken en modellen buiten het menselijk model van eigen individualiteit, creativiteit en ontwikkeling van de ziel. Alles moet volgens een maatschappelijk standaard en als je daarbuiten valt ben je de lul. Overgeleverd aan halsstarrige onkundig geneuzel die uit je eigen portemonnee word betaald en resultaat is van een desastreuze rol van de politiek die ver uit het veld staat. En daar mee was mijn blogstemming aardig verknalt.

stom.gif

2 gedachten over “Maatschappelijke abstractie”

  1. Sinds de jaren 90 zijn er diverse procesmanagers geweest die dachten dat ze even het onderwijs konden hervormen. Overal is toen over nagedacht, ze zijn alleen vergeten te vragen wat de onderwijsinstellingen en studenten er nu zelf van vonden. Onbegrijpelijk en vreselijk arrogant, als je iets wilt veranderen ga je toch eerst kijken hoe het nu gaat en wat de mensen op de vloer er zelf van vinden en belangrijker nog de kinderen zélf. Dan pas ga je maatregelen nemen met dit inzicht, les één in veranderingsmanagement. Nu is het onderwijs met recht “onder”-wijs geworden. Eén voordeel voor de generatie die het oude onderwijs heeft gevolgd, je arbeidsmarktwaarde neemt toe omdat het leren van nu zo bagger is 😉

  2. Het is ook verschrikkelijk dat al die bemoeienis van de politiek met het onderwijs heeft geleid tot zo’n zooitje…Ik wil bijna zeggen, vroeger was alles beter…Ik begrijp ook al die vernaderingen bij de kids niet mer en kan allang niet meer volgen welke opleidingen er nu allemaal zijn…Onze jongste dochter zit nu op het VMBO KT ..het zegt mij eigenlijk niks:)
    Maar eeh…Ik ga je inhalen met BlogoBellissima, nu al op 3, hahahah

Reacties zijn gesloten.