Tijdens het muziek maken ga je bijna onbewust verschillende denkprocessen in. Afhankelijk of je aan het opnemen bent, of je met een mixdown of mastering bezig bent. Tijdens de laatste fase ga je anders naar muziek luisteren, vooral als je met mastering bezig bent, de verschillen in geluid zijn zo minimal en toch zo bepalend, ik vind het best inspannend om met al mijn concentratie op die manier het geluid te analyseren, wat vind ik zelf mooier, en wat zal het beste zijn? Tijdens dat luisteren is net of je een kamer binnentreedt helemaal vol met hangende gordijnen in verschillende kleuren en stoffen, die voorzichtig, een voor een zachtjes opzij schuift en om het hoekje kijkt wat er gebeurd, en zo die hele kamer door. Het gekke is dat ik soms zo geconcentreerd ben met een laag muziek of instrument te aanschouwen, dat ik zowat de rest niet meer hoor, en dan denk ik weleens ”hier zou meer basdrum in moeten” om even later op te merken dat die basdrum al de hele tijd al keihard aanstond. Mijn hersenen hebben als het ware die basdrums gewoon weggefilterd.
Kleine gekke disco ster. Is een van mijn laatste mix’s, en als je die hoort vraag je nog werkelijk af of ik met mijn oren nog analytisch kan luisteren, dat vraag ik ook mij weleens af.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.