Verinternetisering

Surfen doen we tegenwoordig niet alleen meer op het water. We surfen van Facebook naar Google, en van Wikipedia naar 9gag.com. Surfen heeft de laatste twintig jaar een tweede betekenis gekregen: we surfen op het ‘World Wide Web’, oftewel op het internet.

Online wereld
Het internet is een fenomeen dat in deze eenentwintigste eeuw niet meer valt weg te denken uit de samenleving. Iedere dag en iedere nacht worden er talloze hoeveelheden aan data gegenereerd en worden er bergen informatie verwerkt. Volgens onderzoek worden er iedere dag 294 miljard mails verzonden, worden er 532 miljoen status updates geplaatst op Facebook en wordt er 864.000 uur aan video op YouTube gezet.

Internetverslaafd?

Internetverslaafd
Tegenwoordig is het eerste wat veel mensen doen de computer aanzetten, of er wordt snel even op de smartphone gekeken of er nog ‘geliked’ is op Facebook en de mails worden even doorgelezen. Veel mensen zouden zich geen dag zonder internet kunnen voorstellen, en hoewel er niet echt bij iedereen daadwerkelijk sprake is van internetverslaving, op enkele gevallen na uiteraard, zit toch 80 procent van de mensen dagelijks op het web. Ook in de bedrijvensector geschiedt steeds meer op het web; steeds meer producten worden online verkocht en grote bedrijven kunnen tegenwoordig alle administratieve bezigheden niet verwezenlijken zonder internet. Ook klanten zijn steeds meer gericht op het internet. Van aandelen kopen tot spullen bestellen om je badkamer aan te kleden; veel gebeurt online.

Digitalisering
Vooral jongeren lijken op te gaan in de wereldwijde trend van het groeiende gebruik van het internet. In de toekomst zal de ‘verinternetisering’ waarschijnlijk nog sneller groeien, en kinderen van nu zijn de volwassenen van de toekomst. Jongeren zijn staan tegenwoordig in sociaal opzicht steeds makkelijker in contact met steeds meer mensen. In de toekomst zal men dus ook beter in staat zijn zichzelf en ook de gehele samenleving sneller te ontwikkelen, in allerlei opzichten.